Pages

Project Haaksbergerveen 2

Het is nog steeds lekker winters, vanochtend viel er verse sneeuw, ondanks dat er dooi voorspeld was. Dat bood uiteraard weer mogelijkheden om foto's te gaan maken in het veen. Helaas kon ik echter pas later op de morgen richting het veen vertrekken, er moest tenslotte ook nog iets gewerkt worden. Tegen 11.30 uur kwam ik dan uiteindelijk in het Haaksbergerveen aan. Normaal gesproken is het rond de middag de slechtste tijd om te gaan fotograferen, echter vandaag bleek dat het ook anders kan zijn. Door de vele winterse wolken die er aan het zwerk hingen was er geregeld sprake van mooi licht. Als de zon net door of onder een wolkenrand vandaan kwam dan ontstond er door de afbuiging van het licht een prachtig warmgeel licht, die door de lage stand van de winterzon mooie lange schaduwen veroorzaakte. Normaal gesproken omstandigheden die je aan het eind van de dag aantreft. Zo zie je maar weer dat fotograferen toch een kwestie van momenten is, zelfs midden op de dag kun je nog fraaie opnames maken. Met name landschappelijk is dit weer heel erg fraai. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik op het moment in het Haaksbergerveen ook vrijwel geen dieren tegen kom. Enkele vogels ver weg, maar bijvoorbeeld ree, haas of konijn laten zich met deze kou tot dusverre in ieder geval nog niet zien. Nou scheelt het dat landschapsfotografie helemaal mijn ding is. Ik leef me hier heerlijk in uit en ik ben vandaag ook aardig tevreden over het resultaat.





Hieronder een korte video over het maken van bovenstaande foto en het verschil in sfeer dat soms maar enkele minuten of zelfs seconden aanwezig is. Het tijdsverschil tussen de foto en de video is amper 5 minuten, en het verschil in de sfeer die in de foto zit en totaal niet in de video is verbazingwekkend groot.

Geen opmerkingen: