Pages

Project Haaksbergerveen 3

Opnieuw naar het veen, heel voorzichtig deze keer. Er ligt veel sneeuw op en nog veel meer sneeuw naast de weg. Dus voorzichtig glibberend naar de parkeerplek aan de rand van het veen. En man, wat is het mooi. Alles onder een dik pak sneeuw, windstil en doodstil. Ondanks dat het zondagmiddag is, waarbij het normaal gesproken stikt van de wandelaars, is er nu door de slechte gesteldheid van de wegen en wandelpaden geen hond aanwezig. Heerlijk ! Echter aanvankelijk wil het fotograferen voor geen meter lukken. Het is te mooi. Er zijn zoveel mooie dingen om vast te leggen dat ik van de hak op de tak spring, met als gevolg dat het allemaal net niks is. Ik krijg geen fatsoenlijk beeld uit de camera, en het eerste uur loop ik alleen maar te mopperen in het veen. Ik heb geen rust in de kont, zoals ze dat hier zo mooi kunnen zeggen. Ik stop even om te pauzeren en een koekje te eten. Dan besluit ik om me zoveel mogelijk toe te leggen op 2 onderwerpen : riet en het pijpestrootje. Beide lastige onderwerpen om origineel vast te leggen. Maar beide ook onderwerpen die nu in de sneeuw eindelijk eens onder wat andere omstandigheden vast te leggen zijn. Ik heb een idee in mijn hoofd om rietpluimen eens wat anders vast te leggen en ga op zoek naar een aparte invalshoek. Uiteindelijk vind ik dat door min of meer door een dichtbijstaande besneeuwde pluim heen te fotograferen en zo een deel van het beeld wazig te laten weglopen. Eindelijk een foto waar ik tevreden over ben. Dan opeens komt de klik en gaat er meer goed. Ik ga over op een stukje high-key fotografie, waarbij ik tussen 1 en 3 stappen ga overbelichten om de witte omstandigheden optimaal te benutten. Een opname van drie graspollen (pijpestrootjes) in één beeld, maar elk iets anders aangesneden is de volgende plaat waar ik tevreden over ben. En dan, net als ik terug loop naar de auto kom ik in wat andersoortig moerasgras (zegge ?) twee pimpelmezen tegen, die hier naar wat zaden aan het zoeken zijn. Ze laten zich gedurende enkele seconden rustig vastleggen, en vormen een mooi dier in landschap opname. Middag geslaagd ! Ik denk dat ik weer enkele beelden voor het boek en voor de diaserie heb.



Geen opmerkingen: