Pages

Putter

Afgelopen kerst hadden we een vreemde eend in de bijt, oftewel een putter in de tuin. Dat had ik nog niet eerder mee gemaakt. Bij puttertjes denk ik altijd aan distelvink, dus vogeltjes op distels in de zomer. En dan vooral van de plaatjes, want hier in Twente heb ik ze zelden gezien. En dan nu ééntje in de tuin nogwel. Gedreven door honger en ongetwijfeld aangetrokken door het vele voer dat we voor de vogels strooien. En wat een schitterend vogeltje is het, met die knalrode kop en felgele vleugelveren. Schitterend om te zien. Dus rap de camera erbij gepakt en de lange telelens erop. Vanaf het balkon liet hij (of zij ?) zich mooi vastleggen. Bij bewerken van de foto's zie ik echter opeens dat er een vaste voetring aanwezig is, met zelfs afleesbaar een jaartal en code erop. AB 2.7 NL07 043 zie ik staan. Geboortejaar 2007, dus een 3 jaar oude vogel. 2.7 is de maat van de voetring in millimeters. En volgens mij is dit een ontsnapte gekweekte putter. Vandaar waarschijnlijk ook dat het dier geen grote angst voor de camera had, want ondanks dat ik op ooghoogte op nog geen 5 meter stond te fotograferen, bleef hij vrij rustig zitten en kon ik zowel foto´s als video maken. Ik ben nog even op internet aan het zoeken geweest of dit nu een geringde wilde of tamme vogel is, maar ik heb het niet kunnen vinden. Hoe dan ook, ik vind het nog steeds een mooi en aparte ontmoeting. De distelvink heeft zich in twee dagen kogelrond gevreten, waarna hij is verder getrokken. Tot dusverre heb ik hem nog niet weer gezien. Ik hoop maar dat hij de winter goed doorkomt. Hierbij enkele foto´s en een korte video.




Geen opmerkingen: