Pages

Schotten in de sneeuw

Vandaag werd er door de weerjongens een sneeuwdag voorspeld. Er zouden flinke buien zijn met een redelijke hoeveelheid sneeuwval. Ik besluit om naar het Witteveen te gaan en de Schotse Hooglanders te gaan zoeken. Ik ben helemaal gek van deze mooie rode giganten, die met name in een winters sneeuwlandschap helemaal tot hun recht komen. Een soort oerkoe. De beelden die ik wat in gedachten heb zijn koeien in een sneeuwbui en portretten van koeien met sneeuw en ijs in het haar. Dus op naar het veen en op zoek naar de koeien. Het sneeuwde inderdaad flink en er woei een gure wind. De omstandigheden zijn dus mooi voor het beeld wat ik in gedachten heb. Hierbij heb ik voor mezelf een soort richtlijn opgesteld waarbij ik een groot voorbeeld neem aan de foto's van Vincent Munier, een Franse topfotograaf die foto's maakt die mij persoonlijk enorm aanspreken. De stijl en passie die je terug vind in zijn beelden hebben voor mij een enorme aantrekkingskracht en uitstraling. En tevens een doel om na te streven en om te pogen hetzelfde nivo te halen (wat toch niet lukt ). In Dovrefjell in Noorwegen heeft Vincent een fotoserie gemaakt over de muskusos. Geweldige platen die een enorme voorbereiding en inspanning hebben gekost. Voor mij is dit een grote wens om ook eens te doen, maar op dit moment te ver weg en ik heb er de tijd en het geld niet voor, maar een kleine expeditie in het Witteveen is natuurlijk nogal eens gauw gemaakt. En ik heb er toch ook heel wat aardige foto's gemaakt afgelopen middag. Mooie portretten in close-up, gepoogd om deze eens iets anders in beeld te zetten. Prachtig, die ruige koppen met dat rode haar en daartussen de witte sneeuw en ijsklonten. En dan de beelden van de koeien in de sneeuwbui. Het blijft uitermate moeilijk belichten, maar wel vreselijk leuk om te doen. Hier dan enkele toch wel aardige beelden. Na bijna 2 uur was ik totaal verkleumd en besloot om terug te gaan. Als je dan weer in die heerlijk warme auto zit dan moet ik toch direkt de foto's terug kijken en genieten. Hopen dat ze dan in het groot ook nog scherp en mooi zijn.



Geen opmerkingen: