Pages

Timelapse fotografie

Afgelopen maand heb ik me wat verdiept in timelapse fotografie. In het kort komt het erop neer dat je vanaf statief elke paar seconden een opname maakt van hetzelfde onderwerp en deze later achter elkaar monteert tot een korte film. Hier kan je dan hele gave effekten mee bereiken, bijvoorbeeld sterren die langs de hemel bewegen, een zonsopgang, het opengaan of sluiten van een bloem, of wolken die langs het gehemelte voortrazen. Hier een allereerste filmpje wat ik in het Haaksbergerveen heb gemaakt. Het bestaat uit 220 foto's die door een plugin in Lightroom achter elkaar gemonteerd zijn tot een mp4 filmpje. Door gebruik te maken van 24 fps (frames per second) krijg je dan een filmpje van bijna 10 seconden.  Het zit nog barstensvol beginnersfouten, maar ik vind het wel dusdanig leuk dat ik er zeker mee verder ga. Ik heb om te beginnen een timer besteld, waarmee je kunt instellen om de hoeveel seconden er een opname gemaakt moet worden. Daardoor wordt de beweging in het beeld veel vloeiender. Zodra deze er is ga ik er mee aan de slag en zal ik een tweede resultaat laten zien.

Geen opmerkingen: