Pages

Timelapse 2

Na mijn vorige blog, waarin ik mijn eerste beginselen met timelapse-fotografie liet zien heb ik niet stil gezeten. Ondertussen is er een nieuwe timer besteld en binnengekomen. Hiermee kun je instellen om de hoeveel seconden de camera een opname moet maken en ook is instelbaar hoeveel opnamen de camera moet gaan maken. Nu is het mogelijk om een continue serie opnames te maken, zodat er een vloeiende timelapse film ontstaat. Daarnaast ben ik op internet me wat gaan verdiepen in de theorie en praktijk van timelapse fotografie en heb hier veel van opgestoken. Alles handmatig instellen : statiefwerk (uiteraard), witbalans van auto af en vaste instelling geven, sluitertijd en f-waarde handmatig instellen omdat anders tijdens de serie opnames de belichting drastisch kan veranderen en je filmpje kan verknallen. Dan zorgen dat je lens absoluut stofvrij is, want elk stofje valt direkt op in zo'n filmpje. Tot slot de tijdsduur tussen de opnames instellen. Dat is sterk afhankelijk van wat je wilt fotograferen. In mijn geval wil ik het Haaksbergerveen vastleggen in het kader van mijn fotoproject. En dan met name de afgelopen dagen de jagende wolken. Er stond een bijna stormachtige wind en de wolken joegen over mijn hoofd hen. De beste sluitertijd volgens internet-sites hiervoor is ongeveer 3-4 seconden tussen de opnames in. Dus nadat ik de camera stevig op het statief had opgesteld in het veen en op een karakteristieke eik die midden in het veengebied staat had scherpgesteld, kon de opname reeks beginnen. En vanaf dat punt wordt het saai ! Je kunt niets doen dan afwachten. En dat duurt lang. Want als je een filmpje maakt van 10 seconden, dan heb je een berg opnames nodig. Ga maar na : elke seconde opname bevat 24 foto's. Dus totaal 240 foto's. Elk met in dit geval een tussentijd van 4 seconden. Dus 240x4 = 960 seconden oftewel 16 minuten opnametijd voor 10 seconden film !! En dat duurt verrekte lang als de wind over het veen raast en je maar een beetje dom staat te kleumen. Volgende keer toch maar een tweede camerabody meenemen, om de tijd wat nuttiger te doden. Hier dan het resultaat van mijn eerste serieuze poging tot timelapse opnames, iets waar ik zeker nog veel verder mee wil gaan. Leuk om te doen, prachtig als het af is !



Geen opmerkingen: