Pages

Dier in landschap

Zoals ik in mijn vorige blog al aangaf ben ik de laatste twee weken bezig geweest om een serie te maken van dieren in het veenlandschap. En dan niet de gedetailleerde portretopnames, maar die opnames waarbij het dier een klein onderdeel is van de gehele foto en toch herkenbaar in beeld staat. Daarnaast moet het goed te zien zijn dat de opname in het veengebied gemaakt is. Dat wil dus zeggen dat er riet, pijpestrootje, berken of water te zien moet zijn. En die combinatie dier en landschap blijkt nog verrekte lastig te zijn. En dan met name de compositie. Hoe krijg ik het dier nu nog herkenbaar in beeld en op welke plaats zet ik hem in beeld om een foto met uitstraling te krijgen. Ik heb drie foto's uitgezocht die naar mijn idee geslaagd zijn voor het vermelde thema. De bovenste is een fazantenhen die ergens van geschrokken is en een dertig meter voor mij langs vloog. Door haar met de camera te volgen had ik haar op een gegeven moment kort voor de landing in de omgeving geplaatst. Door het landen zijn de vleugels wijd uitgespreid en viel het licht mooi op het dier. De tweede opname is een roodborsttapuit in het veengebied, dat luid zingend van stok naar stok vliegt en zo zijn territorium afbakent. Door goed te observeren naar welke plekken hij vliegt kun je hierop anticiperen. Ook hier is dan een dier in landschap opname tot stand gekomen, waarbij de roodborsttapuit nog goed herkenbaar is. De laatste opname ten slotte is een graspieper, die ook luid zingend door zijn terrotorium heen gaat. Hier heb ik gekozen voor een tegenlicht opname met een dusdanige belichting dat de achtergrond vrij donker is en de graspieper door het oplichten van de vleugels er mooi afgetekend opstaat. Daarbij zit het dier ook nog eens in een fraai gevormde tak, wat nog bijdraagt aan de compositie en sfeer van de foto. Alle drie opnames waar ik tevreden over ben en die goed in mijn Haaksbergerveen project passen. Voor alle opnames geldt ook hier weer dat ze het mooiste overkomen als je ze in de grotere versie bekijkt. Dus aanklikken en dan opent deze versie zich. Terug naar de blog kom je door linksboven op het pijltje in het explorer scherm te klikken.



Geen opmerkingen: