Pages

Sterrensporen

Gisterenavond heb ik voor het eerst geprobeerd of ik een zogenaamde sterrenspoor foto kon maken. Dit is een foto van de sterren die door een extreem lange belichtingstijd te kiezen als strepen aan de nachtelijke hemel worden weergegeven. Ik heb de camera op statief in de tuin gezet en op oneindig scherpgesteld. Met veel moeite kon ik in de hoek van de zoeker de bomen in beeld krijgen. Vervolgens gaat de sluiter ver open, in dit geval op een f 5.6 waarde en zet je de stand van de camera op bulb. Door vervolgens met een afstandsbediening de camera aan en vervolgens vast te zetten kun je enorm lange sluitertijden bereiken.En dat allemaal in het pikkedonker. Vervolgens heb ik de camera 5 kwartier laten staan en ben toen de opname gaan stoppen. Met als gevolg dat de camera dan nog ruim een uur nodig heeft om de verzamelde gegevens om te zetten en weg te schrijven op de CF schijf. Tot mijn verbazing is er enorm veel detail te zien op de foto. De bomen staan mooi uitgelicht erop en ook in de achtergrond is nog veel herkenbaar. Gaaf ! Dit is nog een heel beperkte opname en een duidelijke beginnersfoto. Ik heb op het internet werkelijk indrukwekkende platen gezien en daar ga ik ook naar streven. Dus de komende tijd vaak 's avonds er op uit. Nadeel is dat je met dit soort lange sluitertijden maar één opname per avond / nacht kunt maken, dus de produktie duurt lang. Dus ook de leercurve. Maar leuk is het wel.


Geen opmerkingen: