Pages

Zaaddozen

Zoals in het vorige blog reeds vermeld heb ik me ook bezig gehouden met het fotograferen van wat zaden en zaaddozen. Zaken waar ik al wel honderd keer aan voorbij ben gelopen en niets bijzonders in zag. Tot ik vorige week eens van dichtbij keek. Schitterend zoals deze strukturen in tegenlicht veranderen in kleine juweeltjes. De fijne, delicatie draadjes van de zaadbolletjes lichten prachtig op in de laatste stralen van het zonlicht. Door te belichten met spotmeting krijg je alle controle over het uiteindelijke resultaat. Dit in combi met een heel geringe scherptediepte vind ik prachtig om te doen. Grappig zijn ook de vliegende zaden. Een groepje van vier wapperde in de wind heen en weer aan een miniscuul klein spinnewebdraadje. Hierdoor zijn ze te fotograferen, al blijft het ontzettend lastig om ze scherp in beeld te krijgen. Vele opnames later had ik dan eindelijke het resultaat zoals me dit voor ogen stond. Bewust overbelichten geeft een soort silhouet opname van de zaden. Tot slot een dubbelopname van enkele zaaddozen. Door één van beide opnames licht onscherp te laten zijn krijgt de gemixte foto een wat soft uiterlijk meteen scherpe kern. Leuk om te doen. Uiteraard moet dit wel vanaf statief, anders lukt dit nooit.




1 opmerking:

Natuurfotograaf-MarcelvdKerkhof zei

Hallo Jan,

Erg mooi gedaan!
Je loopt inderdaad vaak aan hele mooie dingen voorbij, terwijl je zeker met een macro lens op een vierkante meter ontzettend veel kan fotograferen.

groet Marcel