Pages

Nijverdalse Berg

Bergen hebben we in Nederland natuurlijk niet, maar wij Nederlanders zijn al gauw geneigd om een heuvelachtig gebied Berg te noemen. Zo ook de Nijverdalse Berg onderdeel van de Sallandse Heuvelrug. Een prachtig natuurgebied met flinke glooiingen erin. Als je vanaf de kant van Nijverdal de zogenaamde toeristenweg oprijdt, dan kom je na een kleine 2 kilometer op een uitzichtspunt uit. Hiervandaan kijk je heel mooi uit over de omgeving. En precies hier had ik afgelopen weekend een cursus van de bekende landschapsfotograaf Bas Meelker. Samen met een aantal andere clubleden kregen we hier een cursus landschapsfotografie voor gevorderden. Uitermate interessant met weer heel veel bruikbare tips. De belangrijkste was naar mijn idee het feit dat je af moet van de gedachte dat het gehele landschap mooi moet zijn, je moet zoeken naar een geschikte voorgrond en dan komt de rest van het plaatje hierbij automatisch wel als toevoeging in beeld. Dat geldt zeker voor groothoekopnames. Dicht op je voorgrondonderwerp kruipen dus. En inderdaad, als je naar de foto's van Bas kijkt dan volgt hij heel consequent deze visie. Soms een vrijwel leeg waterlandschap met daarin als aandachtstrekker altijd een onderwerp in de voorgrond en een mooie lucht als aanvulling. Uiteraard moeten de compositieregels ook kloppen, er moet tenslotte wel een zekere harmonie in het beeld zitten. Op het uitzichtspunt ben ik met deze gegevens gaan stoeien, en hoewel ik al heel veel landschapsfoto's maak, heb ik er toch weer het een en ander van geleerd en toegepast. Beste opname van deze op zich qua weer niet eens zo heel bijzondere morgen is de foto met de pijpestrootjes pol op de voorgrond. Lange sluitertijd waardoor er veel kleur in de foto komt en beweging in de pol, belichting aan de rechter kant van het histogram zetten, en een zorgvuldige uitkadering. Het resultaat valt me inderdaad niet tegen voor een standaard morgen zonder spectaculaire kleuren in de lucht.
Voor telefoto werk gelden deze ochtend iets andere regels, hier moet je met name spelen met contrasten, om het verschil tussen de heldere tinten van de grondmist en de iets donkerder tinten van de onderwerpen zo groot mogelijk te krijgen. Uiteraard moet de sfeer in de foto blijven en realistisch zijn. Ook hier heb ik wat mee gestoeid en enkele resultaten staan erbij. Kortom het was weer een uitermate interessante ochtend. Ik kan iedereen ook eens aanraden om met Bas op stap te gaan. Binnenkort volg ik een cursus panorama fotografie bij hem. Hiervan zal ik ook verslag doen als deze geweest is.




Geen opmerkingen: