Pages

Stavoren

Afgelopen weekend ben ik op zondag naar Stavoren geweest. Hier gaf Bas Meelker een cursus avondfotografie in de haven van Stavoren. Zoals je al in eerdere blogs hebt kunnen lezen ben ik een grote fan van Bas. Samen met Ruben Smit behoort hij tot mijn favoriete natuurfotografen in Nederland. Zijn foto's zijn geweldig, maar ook de manier waarop hij zijn lessen overbrengt vind ik helemaal top ! Veel tips en praktische toepassingen, die van mij een betere fotograaf maken. En door zijn technieken toe te passen op mijn foto's komt mijn fotowerk nog weer stukken omhoog. Ook zondag was weer zo'n leerzame dag. Eind van de middag eerst de fotolokaties verkennen, wat is interessant, alvast in je hoofd de composities bepalen die je 's avonds wilt maken. Eigenlijk al een visie hebben over hoe het uiteindelijke beeld er uit moet komen te zien. Moeilijk, maar heel praktisch. Dan even eten en ruim voor het licht mooi wordt weer terug op de plek zijn. En dan begint het wachten op het mooie licht. Hoe later op de avond, hoe langer dan de sluitertijden worden. Begon ik nog met 0.4 seconden belichting bij een diafragma van f 11, eind van de avond eindigde ik met een belichtingstijd van 320 seconden, oftewel ruim 5 minuten per foto. In mijn ogen al helemaal donker, echter de camera haalt nog steeds de mooiste kleuren naar voren. Ik blijf het een klein wonder vinden wat zo'n sensor in deze minuten nog weet te produceren. En haarscherp ! Uiteindelijk hou je van zo'n avondje fotograferen een paar mooie opnames over, maar die maken dan ook mijn hele dag weer goed. Bas, mocht je dit lezen dan weer hartstikke bedankt voor de wijze en leerzame lessen. Zeker niet de laatste keer dat ik bij je een cursus volg. Ik kan het iedereen aanraden om zo zijn of haar fotografie naar een hoger plan te tillen.



Geen opmerkingen: