Pages

Wolken voor de sfeer !



Ik sta in de uiterwaarden van de IJssel en de lucht begint langzaam te kleuren. Helaas zijn er geen wolken aanwezig en dreigt de zonsopkomst daardoor wat saai te verlopen. Maar als de zon al een twintig minuten boven de horizon staat komt er vanaf het zuidoosten uit een partij bewolking binnendrijven. Dit geeft een enorm fraai sfeertje, het warme ochtendlicht, de hele frisse kleuren van de uiterwaarden, en de dreigende lucht erboven. Het deed mij denken aan de oude Hollandse Schilders, die konden dit soort omstandigheden ook zo mooi op doek zetten. Maar het zien van deze omstandigheden is nog wat anders dan het ook zo vastleggen met de camera. Iedere natuurfotograaf weet hoe moeilijk het is om dat sfeertje ook zo in beeld te krijgen. Bij deze opname heb ik gebruik gemaakt van drie losse beelden, die vanaf statief gemaakt zijn. Alle instellingen zijn op manueel gezet, de camera is dus volledig van de automatische stand af gehaald om zoveel mogelijk controle te hebben over het uiteindelijke resultaat. Ontzettend lastig is het om het hele harde contrast van de zon en het donkere deel van de wolken in balans te krijgen. Hiervoor maak ik een opname van het lichtste en donkerste deel, waarna ik op de beide histogrammen in de camera kijk hoe ver ik naar rechts (dus het lichtste deel van de foto) kan belichten. Dit maximum stel ik in en dan maak ik mijn definitieve opnames. Dan thuis de foto's oploaden in Lightroom en nabewerken om de donkere delen iets op te lichten en de heldere delen iets te dimmen. En dan is het sfeertje zoals het aan de IJssel heerste weer terug op mijn computerscherm.
 






 

Geen opmerkingen: