Pages

Herfst slakje

Vandaag me maar eens met de herfst bezig gehouden. Achter ons huis liggen bergen eikels en kastanjes en het leek me wel leuk om iets met die kastanjes te doen. Maar dat vond ik nogal saai. Ik was met meerdere composities bezig , maar eigenlijk niets wat me boeide. Tot ik opeens dit slakje vond. Die op de kastanjes gezet en opeens komt het beeld tot leven. De compositie laat zich makkelijk neer leggen tenslotte. Goed gekeken naar de achtergrond om de mooie bokeh cirkels te krijgen. Deze ontstaan door gebruik te maken van heldere lichtvlekken in de achtergrond in combinatie met een lage f-waarde (f4 of f 5.6). Dan goed kijken waar je de slak (je hoofdonderwerp tenslotte) positioneert ten opzichte van de cirkels. Het klinkt heel raar, maar uiteindelijk bepaalt de achtergrond de sfeer in de foto. Dit wordt door massa's fotografen vergeten. Dan goed de belichting bekijken op je histogrammetje, de hooglichten helemaal aan de rand zetten, maar net niet er overheen. Tot slot het lastigste gedeelte, de slak, deze zijn langzaam maar door de beweeglijke oogjes op steeltje ontzettend lastig om scherp in beeld te krijgen. Is dat ook gelukt, dan krijg je gegarandeerd een mooie foto !


Geen opmerkingen: