Pages

't is lente !

Na alle mooie foto's van sneeuwklokjes die ik de laatste week voorbij heb zien komen op facebook heb ik me hier vandaag ook maar eens mee bezig gehouden. Maar niet buiten, daar waaide het te hard om een mooie scherpe foto te maken en het grauwe licht is bagger. Mijn vrouw had een pot vol sneeuwklokjes geplant en deze lieten zich gewillig mee naar binnen nemen. De pot een meter voor het raam gezet en dan maar experimenteren. Om lichtcirkels in de achtergrond te krijgen (zonder zon uitermate lastig op dit tijdstip) heb ik drie zaklantaarns gepakt en deze op de ruit gericht. De reflectie van het licht in de ruit geeft dan de gewenste lichtcirkels. Bijkomend voordeel is dat je ze kunt plaatsen waar je maar wilt. Hierdoor werden de foto's al stukken interessanter. En laat ik nu ook nog een lieveheersbeestje vinden. Een levende zowaar die door het "warme" weer al actief is. Deze op de sneeuwklokjespot geplaatst en dan maar mee bewegen met het beestje. Tientallen foto's gemaakt maar pas de één na laatste foto komt alles samen. Het lieveheersbeestje loopt naar het eind van een sneeuwklokje, ik heb handmatig scherp gesteld met een geringe scherptediepte van f3.2 en een korte sluitertijd van 1/200 sec en heb (gelukkig) de flitser aan staan (invulflits met -2 stappen flitslicht om overbelichting te voorkomen). Ik verwacht dat hij aan het eind van de stengel omdraait en naar beneden loopt, op weg naar een andere stengel, zoals hij tot dusverre iedere keer eigenlijk deed. Maar tot mijn grote geluk blijft hij staan, trilt wat en slaat dan de dekschilden opzij. Ik kan nog net 2x afdrukken, deze opname is de eerste en de volgende (onscherpe) opname is hij al half uit beeld gevlogen. Maar jongens, wat ben ik hier blij mee ! Hieronder een impressie van het uurtje fotograferen.
 


 

Geen opmerkingen: