Pages

Kievitsbloemen

Vorig jaar heb ik met een vooruitziende blik bij mij aan de poel een serie kievitsbloembolletjes geplant. Eén van de bloemen die ik ontzettend mooi vind in het voorjaar. Door ze tegen de schuin oplopende wal aan te planten kun je mooi het water, de wal of de lucht als achtergrond kiezen. Ik heb vanochtend een hele serie foto's gemaakt, het gras en de bloemen waren nog nat, wat een mooi extra effekt geeft. Twee kievitsbloemen stonden mooi naast elkaar en ik besloot om deze als hoofdonderwerp te nemen. Door van boven naar beneden langs de wal van de poel te fotograferen kon ik in de voorgrond een andere kievitsbloem nemen, uiteraard is deze volledig uit focus, maar geeft daardoor wel een mooie vlek in dezelfde kleur en vorm als de andere bloemen. Dan is het even zoeken naar een weerspiegeling in het water van de poel. Dit kan precies als witte vlek weer achter de onscherpe bloem gepositioneerd worden. Door de camera laag te houden komt het gras op de voorgrond als waas in beeld en geeft een mooie basis aan het geheel. Scherptediepte is hier f3.5 met een sluitertijd van 1/125 sec. De opname is weer gemaakt met de canon 100mm macro lens, deze geeft een heerlijk bokeh in de achtergrond. Het is een van mijn favoriete lenzen. Tenslotte heb ik nog 1 volle stap overbelicht om de foto lekker op te lichten. Een andere optie is om nog veel verder te overbelichten. Dat is in de onderste foto gebeurd. Hier is 2 volle stappen overbelicht, waarbij als achtergrond de reflecties in de poel zijn gebruikt om de lichte kleuren te krijgen. Zelfde opname richting, andere belichting en een totaal andere foto. Wat is het toch leuk om hier mee bezig te zijn. Aan alle foto's heb ik in photoshop weinig meer gedaan, iets verscherpt, en helderheid iets terug gezet om de romantische sfeer erin te krijgen. Dat is alles.
 


 

Geen opmerkingen: